dressagebylisa.blogg.se - Svettig dressyrträning

Svettig dressyrträning

Dagens dressyrträning gick väldigt bra och det var en otroligt svettig träning måste jag säga. Puh! Fokus idag låg på övergångar och då främst på galoppfattningar. Jag fick rida på en volt där jag skulle fatta galopp från skritt, sakta av till trav, sen ner till skritt och så om igen. Jäklars vad mycket svårare det är än vad det låter som. Occtavia skulle ha bra energi i skritten och verkligen få styrkan att fatta galopp från det, men jag släppte iväg henne för mycket i fattningarna hela tiden. Det var verkligen sjukt irriterande, för jag försökte verkligen och tänkte hela tiden på det, men ändå släppte jag iväg henne. Men det är väl bara att träna, träna och träna som gäller. Jag tycker ändå att Occtavia var väldigt duktig, det är bara piloten som måste skärpa sig.

Vi gjorde sedan samma övning fast bara i skritt och trav. Skulle vara fortsatt noga med att inte släppa iväg henne från skritt till trav, se till att hon verkligen "sköt" iväg i traven och fånga upp henne samt att göra en avsaktning till skritt utan att använda tyglarna. Och att hålla ett stadigt stöd på yttertygeln och släppa mer på innertygeln. Mycket att tänka på alltså. Men det gick bättre och bättre mot slutet, så jag är ändå nöjd. Men vi ska ta och träna vidare på det här!

Sedan var det som så att vi upptäckte att sadeln hamnade snett. Jag har mest använt den andra dressyrsadeln, så vi märkte det inte förrän idag. Det kan nog ha påverkat, men jag känner att jag måste träna vidare på det här. Ska bli spännande att testa den här övningen igen snart!

Kommentera här: