dressagebylisa.blogg.se - Svar på en kommentar

Svar på en kommentar

Hej! Jag kanske ska börja på Realgymnasiet med inriktning häst, och undrar om du vill svara på några frågor? :) 
Det finns väl ingen matsal, så var äter man någonstans? 
Hur stor är skolan? Typ hur många klassrum osv. Stora ytor man kan sitta och umgås eller plugga på? 
Är det mycket grupparbeten och muntliga redovisningar? (Ogillar sånt.) 
Går det många elever på skolan? Och är det mest tjejer eller blandat killar också? 
Är det trevlig stämning på skolan, är folk snälla? :) 
Tyckte du det underlättade och var en fördel, just att skolan ligger så centralt? 
Är det mycket prov, inlämningar osv? Har man liksom tid för fritid eller är det konstant pluggande? (Jag siktar ej på dom högsta betygen.) 
Är lärarna bra? 
Det blev en hel del frågor men hoppas ändå du kan svara, tack på förhand :) !


Du har helt rätt, det är en väldigt liten skola och därför finns det ingen matsal där. Alla elever fick ett varsitt så kallat matkort. Med det matkortet kunde man äta på ett visst antal restauranger (bland annat Subway, Coffehouse by George, Taco Bar m.fl.). På de flesta ställena var det begränsat vad man kunde beställa, men det fanns alltid någonting man var sugen på! Själv gillade jag det här konceptet väldigt mycket då man automatiskt kom ut och promenerade/tog frisk luft på lunchrasterna och det var väldigt mysigt att sitta på dessa ställen och käka. På många ställen fanns det väldigt god mat också!

Som sagt så är det ingen stor skola alls, det var ungefär 7 klassrum, några andra rum där man kunde plugga ifred och andra öppna "sällskapsrum" där man ockå kunde plugga eller hänga. Det är inte överdrivet mycket plats och vissa gånger kunde det bli ganska trångt, men jag upplevde aldrig det som något större problem. Det var inte så många elever på skolan, men för varje år blir det nog några fler. När jag gick där flyttade stylisterna till en annan lokal just för deras inriktning, men jag har för mig att alla deras vanliga ämnen hölls i skolan. Jag kan definitivt inte påstå att det är stor blandning mellan tjejer och killar. Det var alltid nästan enbart tjejer när jag gick där. Under de tre åren gick det mellan 1-4 killar där samtidigt. Jag tyckte att det var bra stämning och tyckte att alla var snälla. Sedan finns det tyvärr alltid de som är mindre snälla, men jag upplevde aldrig att det pågick någon mobbning, utfrysning eller liknande. Sedan finns det nog alltid någon som upplever det, men jag själv gjorde inte det.

Jag tyckte inte att det var så många muntliga redovisningar, men det var en del ändå. Dock så var det bara på ett bra sätt. Jag själv har alltid ogillat muntliga redovisningar, men där fick jag chansen att faktiskt bli bekvämare med det och få bättre självförtroende. Så där får Real ett riktigt stort plus! Men det är ganska mycket grupparbeten. Det finns det såklart både för- och nackdelar med, men jag tror att det beror mycekt på hur man själv jobbar i grupp och såklart även på hur de andra man jobbar med är. Det var ganska mycket prov och inlämningar, men jag tror att man kan uppleva det ganska olika beroende på hur mycket tid man väljer att lägga ner på varje inlämning. Vissa kunde bli klara med en inlämning på lektionen medan jag själv, till exempel, valde att lägga ner mer tid och då tror jag att man känner att det är fler inlämningar också. Så det är ganska lätt att få godkända betyg och då har man mycket tid till fritiden, men man har även chansen att sikta på de högsta betygen och då får man även lägga ner tid efter skolan på det. Inte konstigare än på någon annan skola egentligen.

Jag tyckte att det var väldigt positivt att skolan liggee centralt i och med att det gick snabbt för mig att ta mig dit och hem samt att lätt kunde göra något roligt på håltimmarna eller efter skolan om man ville det. De flesta lärare var bra på skolan, men sedan fanns det en jag hade ganska svårt för om jag ska vara helt ärlig. Men jag vet att det fanns andra elever i de andra klasserna som tyckte om hen, så mycket kan ha att göra med personkemi. De andra lärarna gillade jag väldigt mycket och de var riktigt, riktigt bra lärare också! Har du några fler frågor är det bara att fråga på :)

Kommentera här: