dressagebylisa.blogg.se - Olika sorters energier

Olika sorters energier

Igår blev det ett mer lösgörande dressyrpass med tanke på lördagens löshoppning. Occtavia var såklart lite stel efter det, lite mer i högersidan, men var ändå mycket mjukare än vad jag hade trott att hon skulle vara. Riktigt härligt! Det blev att böja halsen, ställa utåt, flytta bakdelen, olika skänkelvikningar och öppnor. I galoppen tränade vi lite smått på förvänd galopp genom att på kortsidan vända upp på kvartslinjen och sedan i en mjuk linje gå mot långsidan. Det gick superbra! Hon var lite tröttare i högergaloppen och därför blev vänstergaloppen starkare för dagen. Under hela passet var hon så himla glad och hade så mycket energi till arbetet. Annars har hon den senaste tiden varit rätt taggad och haft mycket energi så att jag har fått styra all energi till arbetet, nu var det hon som redan använde energin till arbetet. Ni förstår skillnaden va, eller är jag helt värdelös på att förklara? Haha. Hur som helst var det ett riktigt superpass och vi både var riktigt nöjda efteråt.

Idag var det lite busväder när jag skulle tömköra henne på banan. Det gjorde henne lite spänd, stirrig och det taggade till henne på "fel" sätt. Till en början dundrade hon bara på, men efter en stund började hon lyssna mer och mer på mig. Lyckades då styra energin rätt och vi kunde använda den energin till att träna på galoppfattningar från skritt. Det gick hyfsat bra. Det är ju väldigt nyttigt för mig att stå på marken och se. Då fick jag se både Occtavia och hur jag själv sköter det. Nu insåg jag att det släpper iväg henne för mycket i fattningarna även när jag tömkör. Skärpning! Det gick bättre mot slutet, för mig, men då började Occtavia bli trött och slarvig i högergaloppen istället. För även idag var vänstergaloppen starkare. Antagligen är hon fortfarande lite trött efter löshoppningen och det tog nog mer i högergaloppen då. Men hon skötte sig bra när hon väl kom till arbete och jobbade på riktigt fint. Så det blev bra ändå!

Kommentera här: