dressagebylisa.blogg.se - Mer galopp

Mer galopp

Igår var det dressyrträning igen och trots att Occtavia kändes lite loj så gick det väldigt bra. Vi började med att rida kantiga serpentiner och göra bakdelsvändningar vid varje hörn. En övning som vi har gjort förut och det gick väldigt bra. Sedan gick vi tillbaka till grunderna när det kom till hjälperna. I traven skulle jag först bara rida längs fyrkantsspåret och flytta henne in mot mitten och sedan ut igen och bara använda en hjälp i taget. Alltså, helt basic. Först svarade hon inte särskilt snabbt, men kom efter ett tag igång och svarade bättre. Red därefter övergångar till skritt där det var samma sak, hon skulle svara direkt på hjälperna och hela tiden jobba på. Det gick riktigt bra och det var en snutt hon kom till helt perfekt form och verkligen gick superbra. Sedan orkar hon inte gå så exakt hela tiden, men det handlar bara om styrka och kommer att komma mer och mer.

Vi fortsatte sedan att fokusera på galoppfattningar, som vi gjorde sist också. Jag tyckte att det gick bättre den här gången trots att Occtavia var lite tröttare. Jag red bättre, även om det såklart är en lång väg att gå innan jag gör allt perfekt också. Jag släpper fortfarande iväg henne lite för mycket, men det var nog bättre igår. Det gick bättre i vänstervarv. Det som är lite klurigt är att det blir fel även fast jag gör rätt. Det är sådan tur att man har en tränare en sån här gång, annars hade man undrat! I och med att Occtavia är van vid att jag gör på ett visst sätt så får hon tänka om lite när jag istället gör rätt och samlar henne mer. Så det var flera gånger hon tog fel galopp, men det är inget att bry sig om. Det kommer att bli rätt tillslut.

Efter det nosade vi lite mer på förvänd galopp. Tog det då i vänstervarv eftersom det hade gått lite bättre i det varvet. Då skulle jag göra som jag tidigare hade ridit i traven, bara rida längs spåret och flytta in henne lite mot mitten och sedan ut igen. Jag hade inte särskilt höga förväntningar och var beredd på att det kanske inte skulle fungera helt och hållet, men Occtavia levererade! Hon svarade mycket bättre för mina hjälper än vad jag trodde, så först blev det lite för mycket, men sedan rättade jag mig och då gick det mycket bättre. Occtavia gjorde sitt bästa och med tanke på att det först gjorde för mycket så flöt det på väldigt bra ändå. Supernöjd med henne! ♥

Kommentera här: