dressagebylisa.blogg.se - Fram och inte upp

Fram och inte upp

Min morgon började uppe på ryggen på en väldigt, väldigt taggad häst. Occtavia verkar älska livet just nu haha, supertaggad mest hela tiden! Efter uppvärmning och en hel del övergångar i trav för att få henne att lugna ner sig lite tänkte jag fortsätta träna på galoppfattningarna och använda den övningen vi hade i måndags. Men jag fick ganska snabbt ändra planerna. Galoppen gick bara mer och mer uppåt för att Occtavia blev så taggad, så till slut kändes det bara som om vi skulle lyfta istället. Inte riktigt meningen.

Tänkte om och lugnade ner henne med övergångar i trav igen. Det måste jag säga är en rätt bra övning för att få henne tillbaka på banan då hon verkligen kan konentrera sin energi på rätt sätt och jobbar på jättefint då. Men jag ville så gärna träna galoppen, så jag kom på att vi kunde tempoväxla istället. Och det gick så himla, himla bra! Har ju tränt tempoväxlingar tidigare också, men inte så tydliga eller stora tempoväxlingar. Idag kunde vi dock arbeta på ordentligt och få en större skillnad på de olika tempon. Så roligt! Hon jobbade på så fint, hade bra framåtbjudning och hade en riktigt rund och fin galopp. Det var en mycket bättre övning då hon fick gå framåt på ett annat sätt och inte tagga igång lika mycket. Supernöjd med det! Tempoväxlade även i traven efter det och det gick lika bra som det brukar göra, inga konstigheter där.


Kommentera här: