dressagebylisa.blogg.se - Mycket galopp blir det nu

Mycket galopp blir det nu

Gårdagens tömkörningspass behöver inte så många ord. Mycket galopparbete med både fattningar och tempoväxlingar. Hon var riktigt duktig. Taggad till en början och försökte då komma undan arbetet genom att busa, men kunde efter en liten stund använda energin till arbetet istället. Då var hon riktigt, riktigt fin!

Istället tänkte jag skriva lite mer om dagens dressyrträning. I uppvärmningen fick jag en ny övning att testa. Det var att rida på en 10m volt flytta ut bakbenen, lite skänkelvikning över det hela. Occtavia var lite fundersam, men lyssnade väldigt bra på mig och det flöt på smidigt. Den ska jag fortsätta med! Sedan handladeträningen mycket om öppnor och jag fick börja med det i traven. Då skulle jag sitta ner på långsidorna och rida öppnor och hålla ett lugnt tempo. Tänka lite på de halva stegen vi tidigare har tränat på. Det gick väldigt bra, speciellt i högervarv. Det kan såklart bli ännu smidigare och bättre, men framförallt ska hon bli stadigare i formen under själva övningen. På kortsidorna ställde jag mig upp, lade ner henne i låg form och så skulle hon trava på i friskt tempo.

Sedan skulle vi göra om samma övning i galoppen, med lite ändringar förstås då vi inte har kommit lika långt i galoppen som i traven. Nu skulle jag tänka öppna och ta in axlarna, men inte göra någon stor öppna alls. Jag började i högergaloppen och hon var lite tveksam till övningen och de gånger hon tyckte var jobbigt ville hon gärna bryta av till traven. I vänstergaloppen gick det bättre och hon höll ett bättre flyt då, men då fegade jag istället med öppna-tänket och ville hellre att hon verkligen behöll galoppen. Men det gick väldigt bra! Vi får träna vidare på övningen så att Occtavia känner sig säkrare och så ska vi bara bli bättre båda två helt enkelt. Ju starkare hon blir desto mer öppna kommer vi att klara av.

Innan vi avslutade fick vi trava på en stor volt där hon skulle gå fram ordentligt och gå i en så låg form som möjligt. På ett ställe på volten skulle vi göra en helt och rygga några steg. Hon lyssnade väldigt bra på just det och spänningarna från galoppen släppte. I högervarv ville hon dock gärna skjuta in innerbogen, så att jag antingen lyckades ställa henne korrekt eller ha henne i låg form. Det var svårare att få till både och samtidigt. Men men, så kan det vara ibland. Hur som helst är jag väldigt nöjd med träningen! Det här ska bli väldigt roligt att jobba vidare med!

Kommentera här: