dressagebylisa.blogg.se - Skänkelvikningar och galoppträning

Skänkelvikningar och galoppträning

Dagens dressyrträning var riktigt svettig för både mig och Occtavia. Och nyttig träning var det! Vi tränade först på skänkelvikningar på diagonalen där jag skulle rida skänkelvikning några steg, sedan några steg rakt, några steg skänkelvikning osv. Vi skulle tänka på att bibehålla samma arbetstempo och formen, hellre det och inte tvära så mycket än att tappa fart och form. Det gick väldigt bra och speciellt en skänkelvikning blev riktigt, riktigt bra! Tidigare har jag inte ridit skänkelvikningar med riktigt samma tempo, så det var bra att få in den känslan så att vi kan fortsätta jobba på samma sätt själva.

En utav galoppövningarna var att rulla på längs fyrkantsspåret och ställa utåt. Alltså så att jag i högergaloppen ställde åt vänster och tvärtom. Svårare än jag hade trott! Det var lite olika i de båda varven. I höger hade hon inte riktigt samma go' och galoppen blev lite seg. Dessutom var hon väldigt svår att ställa i vänster där också, så det fick jag kämpa ordentligt med. I vänstergalopp var det istället full fart då hon försökte smita undan genom att springa på. Men hellre det då det är lättare (och roligare!) att ta tillbaka än att hela tiden behöva driva på. Hon var mycket lättare att ställa då också, så det gick bättre. Det tycker jag att jag har känt i både skritten och traven också, hon är lättare att ställa utåt i vänstervarv.

Men Occtavia var verkligen riktigt duktig idag och kämpade på under övningarna och trots att hon är väldigt brunstig just nu så behöll hon ett riktigt gott humör hela tiden. Superduktig! ♥

Kommentera här: