dressagebylisa.blogg.se - Lite flamsigt

Lite flamsigt

Jag tror att måndagens lösgörande pass var riktigt bra för Occtavia, för hon var väldigt mjuk och fin idag. Dock var hon rätt flamsig genom hela passet och verkade tycka att det här med att jobba var lite överskattat. Jag red en extra lång uppvärmning och det kändes riktigt bra. Där var hon med på noterna och var som sagt väldigt mjuk. Däremot var hon väldigt flamsig när vi tränade tempoväxlingar och övergångar. Det är ändå två övningar som brukar fungera rätt bra för att få henne med mig eftersom det händer rätt mycket och hon brukar tycka att det blir roligt då. Inte riktigt idag.

Tränade sedan på galoppfattningar genom den här övningen som vi har haft på dressyrträningarna. Till en början gick det okej, men sedan helt plötsligt bara klickade det för oss i vänstervarv och det gick jättebra! Visst, det var inte perfekt och det finns mycket att putsa på, men det kändes som om jag och Occtavia förstod varandra bättre. Galoppen blev starkare och fattningarna blev riktigt bra. Sedan handlar det mycket om styrka, både för mig och Occtavia, för att det ska bli bättre. Så efter några sådana galoppfattningar bytte jag varv och tog det i högergaloppen igen för att se att det gick lite bra där. Inte riiiiktigt lika bra som vänstergaloppen, men nästan! Lite roligt att det varierar mellan gångerna vilken galopp som går bäst, men det är nog bara bra. Just när det blev så plötsligt mycket bättre så skärpte Occtavia tills sig och blev mycket mer fokuserad och slutade med att tramsa. Så det slutade i alla fall på topp!

Kommentera här: