dressagebylisa.blogg.se - Glimten i ögat

Glimten i ögat

Occtavia hade lugnat ner sig helt till idag och var sitt vanliga pigga och glada jag. Med glimten i ögat, så hon hade kunnat sätta fart idag också haha. Jag behöll de senaste dagarnas fokus på lugn och harmoni. Det är i och för sig genomgående under igångsättningen (och alltid), så det blir mycket lika och kanske inte så kul att läsa om. Men men!

I skritten höll vi oss på en stor volt där jag först böjde igenom hela hennes kropp. Hon var redan mjuk från början, men det här mjukade upp ännu mer. Därefter koncentrerade jag på att få henne stadig, spåra ordentligt och ta lika mycket stöd på båda tyglarna. Hon har ganska lätt för att bli lite fladdrig i fram och därför kommer inte bakbenen till 100% arbete, men efter mycket arbete, bland annat med skänkelvikning på volt där hon "tvingas" trampa under sig med bakbenen blev hon mycket mer stabil.

I traven ville hon gärna jogga igång i ett väldigt långsamt tempo idag, vilket hon självklart fick göra. Hon behövde nog lite mer tid på sig idag på att komma igång och det är helt okej. Det är skillnad på det oh dålig framåtbjudning. När hon hade kommit igång började vi arbeta som i skritten. I traven var hon desto mer ostadig och lite ojämn i tempot. När hon blev lite jämnare lade jag till övergångar till skritt och sedan till trav igen. Hon segade sig rätt mycket i övergångarna till skritt, så det fick vi jobba på. Att hon tycker att det är kul är ju bara bra, men hon ska fortfarande lyssna. När det gick bra avslutade vi. Kändes riktigt skönt att få ha det här passet innan hon nu får vila två dagar. Egentligen vill jag inte att hon vilar två dagar i rad med tanke på all den energi hon har, men mitt schema på jobbet gjorde att jag fick bestämma mig för att låta henne vila ändå.

Kommentera här: