dressagebylisa.blogg.se - Dressyrträning

Dressyrträning

Idag blev det äntligen dressyrträning igen! Känns som om det var en evighet och det var bra att få ett par extra ögon på sig igen. Denna gång var det dock på Occra eftersom Occtavia bara skrittas än, men det var superkul att träna henne igen och komma igång mer. Fokuset idag låg på ryggen, att böja och mjuka upp innan vi tog upp den. I skritten fick jag först börja med att böja igenom henne på må volter. Se till att verkligen ställa igenom henne, ha en stabil yttersida där varken bogen eller bakbenen flöt ut och tänka att hon skulle vända i varje steg. I vänstervarv var det betydligt lättare i höger och det tog ett tag innan det lossnade för oss där. Men det gick och då gick hon riktigt fint.

I traven skulle jag hela tiden stå upp, vilket var väldigt längesedan det också. Dessutom var jag så ovan vid att rida (och stå i) i allroundsadeln, så det tog ett litet tag innan jag hittade en balanserad och stadig sits där jag kunde inverka. Först så red jag likadant som i skritten på volterna, även om det inte blev lika små volter där. Efter det red jag runt på fyrkanten, lite innanför spåret, och tempoväxlade genom att ändra in sits. Det gick riktigt bra och Occra lyssnade väldigt bra på mig. Sista övningen var serpentiner där vi fortsatte med tempoväxlingarna. I mitten av bågarna, på det raka spåret, skulle vi korta traven. Till en början satte jag mig ner då, men Occra protesterade och tyckte att det var skönare när jag stod upp. Så då fortsatte jag att stå upp och hon blev nöjdare direkt.

Det gick riktigt bra och hon fick en riktigt härlig trav i slutet, helt lösgjord och uppe med ryggen. Så himla kul att känna den skillnaden! Och jag fick bra träning också, hehe.

Kommentera här: