dressagebylisa.blogg.se - Desarmerat en tickande bomb

Desarmerat en tickande bomb

Det är väl ungefär så det känns haha. Occtavia var verkligen en tickande bomb imorse och hade så svårt att hålla sig i skinnet. Men nu ska hon klara av att hålla sig i skinnet och vi ska kunna ta igenom oss det med ridning. Hon ska kunna lugna ner sig och lyssna. Vilket faktiskt gick över förväntan! Ja, det tog en liten stund att först och främst komma upp på henne eftersom hon till en början bara dansade omkring. Men jag tog det bra lugnt och till slut stod hon helt stilla och väntade till jag sa att hon kunde börja gå. Sedan gick hon och småhoppade de stunder hon inte började trava. Det kändes verkligen som om hon skulle explodera vilken sekund som helst. Jag är glad att hundarna inte började skälla just då, haha!

Eftersom hon var så extremt taggad så red jag på en massa små volter, ställde och hittade på saker för att få henne att brja koncentrera sig helt på mig och till slut lugna ner sig. Det fungerade väldigt bra och efter en stund kom hon till arbete. Då började jag arbeta på lite större volter, se till att hon verkligen spårade, böjde igenom henne och flyttade ut henne på större volter genom skänkelvikningar. Hon blev så mjuk och fin med all det arbetet och när hon använde all den energin hon hade till att arbeta istället för att hetsa upp sig.

När hon var helt avslappnad i skritt och hade tänkt skritt ett bra tag så kunde vi börja trava. Hon fick jogga på i traven och jag red likadant som i skritten, fast på en ännu större volt och inte lika stora krav. Svagare skänkelvikningar, inte lika böjning osv eftersom det bara var andra dagen med trav. Hon var lite likadan som igår, först väldigt lugn och fin och sedan taggade hon till. Just när hon taggar till blir hon ostadig i formen och går och nickar. Men de gångerna fortsätter jag bara att jobba henne, håller en stadig hand och driver på henne framåt i och med att hon även stannar upp då hon nickar och går mer uppåt än framåt. Efter en stund lugnade hon ner sig igen och jobbade på väldigt fint. Måste säga att dessa pass i början av igångsättningen är väldigt spännande och utmanande!

Kommentera här: