dressagebylisa.blogg.se - Backar några steg

Backar några steg

Jag funderade mycket kring passet med Occtavia idag och valde att backa några steg. Det absolut viktigaste är harmonin och den ska finnas i allt, speciellt när man går framåt och vidare. Eftersom hon var så stressad och oharmonisk valde jag då att backa bandet några varv och gå tillbaka. Jag kände att hon behövde bli 100% lugn och harmonisk i tömkörningen innan vi fortsatte med ridningen eftersom det annars inte kommer att fungera. Fungerar inte grunderna kommer resten inte heller att göra det. As simple as that.

Det gick betydligt mycket bättre idag! Jag skrittade fram henne för hand en bra stund och jag märkte på henne att hon var lugnare, men den negativa energin låg under ytan och den skulle lätt kunna plockas fram, medvetet eller omedvetet. Hon spände sig direkt vid minsta ljud, vilket inte är normalt för henne. När hon var lugn med framskrittningen så började jag tömkörningen och då tömkörde jag en bra stund i skritt. Hon skulle vara 100% avslappnad innan vi gick över till trav. Det blev mycket volter där hon skulle spåra helt korrekt, då hon gärna ville skjuta in innerbogen. Vi tränade även en hel del på halter. Jag har inte velat göra det så mycket tidigare under igångsättningen då det lätt skulle kunna bli att hon börjar tänka bakåt just för att göra av med energi, men idag kunde vi börja arbeta med det. Det var samma övning som igår och den övningen kommer jag ihåg hade väldigt positiv inverkan på Dicja när hon hetsade upp sig. Även Occtavia lugnade ner sig bra av den idag. Det blev även en del förvända öppnor som hon arbetade på fint i.

Precis innan jag hade tänkt börja trava så var det ett väldigt konstigt ljud som kom ifrån ridhustaket. När det blåser så kraftigt som det gjorde idag är det något som låter väldigt mycket. Occtavia reagerade, men det var ingen stor reaktion. Hon hoppade till lite, spände sig och skulle titta. Men det var det enda och då kände jag att vi hade kommit långt idag! När hon hade slappnat av helt och hållet igen fick hon jogga lite i traven. Det tyckte hon var väldigt skönt och frustade på. Det fick räcka för idag. Som sagt, harmoni först och främst och det sitter i huvudet. Nog för att jag längtar tills vi är helt igång, men jag har inte bråttom och tänker definitivt inte stressa dit.

Kommentera här: