dressagebylisa.blogg.se - Äntligen trav

Äntligen trav

Det var en pigg Occtavia jag satt upp på idag. Vi började som vanligt i skritten med att checka igenom kroppen och böja igenom. Jag minskade volten, såg till att hela hennes kropp verkligen hängde med och lösgjorde, för att sedan öka volten igen genom skänkelvikning. I vänstervarv var hon riktigt mjuk och fin, inga problem där. Sedan precis när jag skulle börja i högervarv fick hundarna utanför något fnatt och skällde som tokiga. Hon är van vid skällande hundar, men den här gången var de ordentligt upphetsade och fick då igång Occtavia. Hon flög i luften med alla benen samtidigt, vilket nog var tur haha. Sedan stannade hon till som förstenad och bara stirrade. Jag vet att hon då bara bygger upp den där spänningen, så jag bad henne att gå framåt och sänka huvudet. Vilket hon gjorde! Hon var riktigt duktig och försökte verkligen lugna ner sig. Det tog ju ett litet tag innan hon slappnade av helt igen, men hon försökte verkligen och det är det som betyder något.

Hon var lite stelare i högervarv när jag skulle göra samma övning där, men jag vet inte om hon var stel där eller om det kom av spänningen. I och för sig brukar hon vara lite stelare där, så det kan nog bara vara en normal stelhet. Hon försökte komma undan genom att antingen skjuta ut bogen och inte trampa in med innerbakbenet ordentligt eller försöka komma undan med ställningen och skjuta in bogen istället. Vi tog tid på oss och efter en stund släppte det och hon blev mycket mjukare.

Idag kunde vi också äntligen börja trava! Jag höll mig på åttvolten då prio ett är att hon ska vara lugn mentalt och vi brukar ju avsluta på en åttvolt, så hon brukar koppla det till avslappning, även om vi även ibland arbetar på åttvolt. Till en början var hon riktigt nöjd och lugn. Kom direkt ner till en väldigt fin låg form och frustade. Sedan blev hon taggad och ville bara springa på fortare. Då blev hon genast ostadig i formen, så då fick jag koncentrera mig på att få en stadig form, göra halvhalter och bara lugna ner henne innan vi avslutade för idag. Ett bra pass! Occtavia tycker dock att vi tar det onödigt lugnt och hade helst bara velat springa på hur hon vill. Men hon var nöjd ändå :)
 

Kommentera här: