dressagebylisa.blogg.se - Studiedag

Studiedag

Godmorgon!
Idag har jag studiedag och är alltså ledig, vilket självklart inte känns helt fel. Speciellt inte efter den här helgen med mitt fullbokade schema! Jag är fortfarande trött efter lördagens loppis, det var jobbigare än jag trodde att stå så flera timmar. Men kul var det i alla fall. Idag ska jag se till att plugga lite grann. Träningen för idag är avklarad, har ganska nyligen kommit hem från en uppfriskande powerwalk.

Senare åker jag iväg till stan för att käka lunch med en kompis. Det ser jag verkligen fram emot! Och i eftermiddag åker jag ut till stallet för att busa med Occtavia. Tänkte att hennes lilla viloperiod är över nu och jag tänkte släppa henne i ridhuset. Får hon bralla loss bäst hon vill utan att jag behöver släpas efter haha. Nej, men det kan vara bra att hon får bli av med lite överskottsenergi efter några dagars vila och en natt inne. Då får jag en bra chans att checka av henne också!

 

Kommentarer:

1 Anonym:

varför är ni i ridhuset hela tiden? Har ni ingen ridbana?
Förstår om hon tjuar ihop i ridhuset hon är väl så less på det.
Jag skulle vara ute så mycket som möjligt med henne så kanske hon tycker det är roligt att komma in i ridhuset igen.

Svar: Jo vi har en ridbana och jag har tidigare skrivit varför jag inte har använt den på sistone. Anledningen är för att den är väldigt hård och om jag skulle rida Occtavia på den skulle det bara gå att skritta på den. Eftersom allting i skritten fungerar bra känns det väldigt onödigt att bara skritta runt på ridbanan "bara för att". Jag skulle aldrig vilja utsätta henne för någon slags belastningsskada och därför passar ridhusets underlag bättre. Jag önskar att jag kunde rida henne ute mer än vad jag gör, men det finns anledningar till att jag inte gör det. Bland annat är det även väldigt blött ute just nu, vilket försvårar för oss eftersom vi bara har en grusväg som ligger en bra bit från stallet och då har vi bara leriga åkrar att hålla oss till, vilket självklart inte passar en unghäst som är sprallig.
Lisa Brännström

2 Annsophie:

Lisa du ska veta att jag är jätte nöjd med ditt arbete med Occtavia. Det är inte så många som gjort 3-årstest med sin första unghäst .Eftersom jag vet hur mycket tid du och Occtavia är ute respektive inne i ridhuset så är jag inte orolig. Tänk om alla lag ner lika mycket arbete på sin unghäst som du gjort. Annsophie

Svar: Åh, tack! Du är helt underbar och jag har verkligen sån tur som har dig!
Lisa Brännström

3 Anonym:

Håller med den anonyma! Dessutom är det bevisat att hästar som rids på hårdare underlag i skritt och lite lätt jogging håller bättre och stärker senor och ligament, skritt på asfalt och jogging är väldigt bra om man tar det lugnt och vänjer hästen vid underlaget först alltså endast rask skritt ett par veckor sedan lite lätt jogging! Så risken att hon får en belastningsskada av att gå på banan är minimal jämfört med dom skador hon kan få av att ensidigt gå i ett ridhus. Hästen kommer inte hålla i längden. Varierande underlag för en unghäst är otroligt viktigt både mjukt, hårt, lerigt och torrt, skog och platta fält! Variation är extremt viktigt för att få en hållbar häst. Tänk på att framåtbjudningen kommer alltid i första hand så ut i skogen med dig så hon hittar viljan att tuffa framåt av sig själv, eftersom inte verkar vilja gå framåt av sig själv i ridhuset nu men jag förstår henne jag skulle inte heller vilja gå fram och jag fick vara instängd i ett ridhus nästan varje dag sen inridningen började.

Svar: För det första: Hej och välkommen till min blogg! Det är tydligt att du är ny här eftersom det du grundar dina påståenden inte stämmer. Jag vet mycket väl att hårt underlag är bra för hästar i viss mån, som du skriver. Jag skriver inte alltid ut exakt alla anledningar till allt, och jag skrev aldrig att banan inte bara är hård utan även knögglig. Jag och andra runt omkring mig har helt enkelt gjort en bedömning att det inte är bra för Occtavia att gå på banan. Punkt slut. Allt som händer i mitt och Occtavias liv skrivs inte ut här på bloggen och som bloggläsare kan man omöjligt ta ställning till om vi ska använda banan eller inte. Dessutom skrev jag i mitt svar, som du tydligen inte läste så noga, att jag skulle kunna skrittjobba henne på banan, men eftersom det inte är där problemet ligger så känns det för tillfället onödigt. Och du måste ha missat mitt inlägg som kom upp igår? Jag skrev att vi var och klättrade i skogen. Allt arbete behöver inte ske från ryggen. Hon är ofta ute och går på mycket varierande underlag, så det behöver du inte bekymra dig om. Hon går absolut inte ensidigt i ridhuset, så du kanske borde läsa igenom min blogg lite mer noga innan du påstår något sådant nästa gång. Framåtbjudningen har hon haft förut, hon har kommit in i en liten trotsperiod och vi har kommit in i en liten svacka. Det händer alla, om du inte visste det. Innan dess har hon aldrig haft problem med framåtbjudningen, förutom möjligtvis någon enstaka gång. Och det där med att hon har varit instängd i ridhuset sen inridningen började, tack för den meningen. Gav mig ett väldigt gott skratt! Så ett tips till dig nästa gång du har tänkt att kommentera, se till att vara påläst innan så slipper vi det här.
Lisa Brännström

Kommentera här: