dressagebylisa.blogg.se - Galoppfattningar

Galoppfattningar

Idag blev det lite ridning igen. Härligt! När jag kom in i ridhuset var det två hästar där, två utav de nyaste som Occtavia inte har varit så nära förut. Så de var såklart väldigt spännande och intressanta. Så eftersom de var där då och eftersom hon bara står helt stilla i hagen på grund av lera och bara samlar på sig överskottsenergi, longerade jag henne en stund. Vilket helt klart behövdes! Hon studsade runt och verkade ha gummibollar under hovarna. Men hon lyssnade trots det bra på mig och lugnade ner sig när jag skulle leda henne när de andra skulle ut.

Sedan var det dags för ridningen och då var jag själv i ridhuset. Traven gick väldigt bra i början och den var riktigt fin och hon hade bra framåtbjudning då. Hon tjurade ihop någon gång, men de kom vi snabbt ur. Testade även lite övergångar till skritt, men de fungerade så klockrent nu. Istället tänkte jag träna lite på galoppen. Hon blev lite seg just då, så Ann-Sophie fick hjälpa till lite från marken. Började i högervarv och gjorde tre galoppfattningar. Den andra galoppfattningen blev fel galopp, men annars tog hon rätt. Gjorde sedan likadant i andra varvet och då tog hon alla tre gånger rätt galopp. Kul! Det tråkiga är bara att hon galopperar mer uppåt än framåt, så vi kom inte så långt. Dessutom är ridhuset lite för litet för henne just nu för att hon ska klara av galoppen nå längre sträckor. Men galoppfattningar är ju väldigt bra styrketräning, så det är en bra början i alla fall.

Sedan efter galoppen travade jag en kort stund bara för att hitta framåtbjudningen igen då hon segade ordentligt då. Sedan tog vi en liten skrittpaus för att hon skulle få pusta ut. Därefter travade jag henne lite grann igen. Lite seg var hon då och tjurade ibland, men det var inte mycket att haka upp sig på. Hon grejade en del med munnen, så jag tror inte att hon är helt klar med alla tänder och så än. Hm. Jag har funderingar på hur jag ska lösa det, men det kommer jag endast kunna ta först när jag är tillbaka från Tyskland. Nu är det ju bara 10 dagar kvar dit. Så tills dess får jag se vad jag kan göra, för jag vill ju såklart att hon ska börja ta det. Ska fundera lite på det, har några idéer!

Hur som helst är jag nöjd ändå och Occtavia skötte sig väldigt bra. Hon behöver konditionstränas lite mer och bygga upp mer styrka i galoppen. Men det kommer det också, man måste ju börja nånstans. Längtar till vi kan galoppera långa sträckor på åkrarna!

 

Kommentera här: