dressagebylisa.blogg.se - Ridsporten - den ultimata materialsporten

Ridsporten - den ultimata materialsporten

Hjälptyglar, starka bett, kedjor, sporrar och spön. Vart jag än går ser jag hästar och ryttare - fullpackade med utrustning från topp till tå. Jag ställer mig oftast frågan "Behövs verkligen allt det där? Vad är det som gör att ekipaget behöver allt det?". Många gånger tror jag tyvärr att inte ens ryttaren har svaret på dessa två frågor.
 
Som med allt annat går allting i trender, även i ridsporten. Och det gäller inte bara färger, former och mönster på t.e.x ridkläder och schabrak. Nej, utan det ska även köpas in det där bettet som OS-hoppryttaren hade och så måste ju man ha sporrar, kedjor och kandar eftersom Grand Prix-ryttarinnan hade det. För det är ju det som gör en bra ryttare! Eller?
 
Visst, vissa saker kan vara till hjälp. T.ex. en martingal. Vissa måste ha det annars blir man nockad av hästen som slänger upp huvudet. MEN jag tycker att man bör använda all denna extra utrustning med väldigt stor försiktighet. Det kan vara bra att ha det som hjälp, men samtidigt måste man gå till roten av problemet. Ställ dig själv frågan: "Varför använder jag det här?". Finns det ett vettigt svar på den frågan? Blir svaret att det är på grund av ett problem ska man fortsätta sig fråga sig varför det problemet finns där. Vet man inte svaret på den frågan bör man nog ta reda på det. När uppstod problemet för första gången? När uppstår det? Det finns alltid en logisk förklaring till det.
 
I vissa fall är nog svaret, tyvärr, för att det är inne, det är populärt. Plocka bort allt onödigt om det inte behövs. MÅSTE man ha det bara för att det är populärt? Nej, det tycker inte jag i alla fall eftersom det i många fall kan skapa problem. Det kan ju även skapa en hysteri bland många ryttare om att det måste man verkligen ha för att han/hon hade det och så spenderar man pengar på något man verkligen inte behöver. Det finns många fall där ryttare köper något helt onödigt som denne inte ens kan hantera på ett korrekt sätt, t.ex. ett starkt bett eller ett kandar.

Själv gillar jag enkelhet. Det starkaste "bettet" jag har är ett hackamore, och det är inte ens ett bett! Jag försöker undvika allt vad hjälptyglar, kedjor, sporrar och spön betyder. Självklart finns det fall där det verkligen behövs, men jag tycker att man ska ta sig en riktig funderare om det verkligen behövs.
 
Hur står ni i den här frågan? Håller ni med mig eller är ni helt emot?

Kommentarer:

1 Hanna:

Jag håller med dig! Alldeles för mycket grejer på hästarna idag. Jag gillar det enkla och rätta för hästen. Om man inte kan rida utan alla "hjälp prylar" så borde man kanske inte rida den hästen. Tror att många ger sig på för svåra hästar, som de inte klarar av och därför sätter på dom alla möjliga grejer för att kunna kontrollera dom. Inte okej.

Svar: Helt rätt. Man vill visa att man är en duktig ryttare som kan rida en svår häst, men måste samtidigt ha på en massa grejer som egentligen är helt onödiga. Det blir så fel då!
Lisa Brännström

2 Hanna:

Jag är lite kluven i den frågan och anser att man faktiskt får använda vad man vill, så länge det inte skadar någon. Jag menar, en brösta är inget som gör ont och tycker man det är snyggt och den varken gör till eller från, varför bry sig? En brösta har ju i sig ingen mer funktion än att den hindrar sadeln från att ligga bak. Men som sagt, jag är kluven, avskyr när folk pelar in skarpa bett som inte behövs och allt det där.

Svar: Ja det tycker jag inte spelar någon större roll om man sätter på någonting som man själv tycker är snyggt men som varken gör till eller från, som en brösta som du ger exempel på. Även om jag personligen tycker om enkelheten och själv inte skulle sätta på något sånt om det inte behövs. Det jag mest stör mig på är när folk använder t.ex. skarpa bett när det egentligen inte behövs och sedan inte kan hantera det.
Lisa Brännström

3 Hanna:

Då förstår jag, och håller till fullt ut med!

4 denice:

Håller verkligen med!
innan hade jag lite mycket onödig utrustning men ställde mig själv frågan och drog ner på det :)
Med min nya häst nu så har jag varit försiktig med att plocka på för mycket saker, ändra bett osv. Har funkat bra för man behöver lära känna hästen innan man verkligen vet :)

Min martingal har jag endast för att han har en viss tendens till att göra hastiga saker och om jag inte är riktigt med på noterna så kan jag alltid ta tag i remmen runt halsen + att han inte får upp huvudet så jättehögt om han stegrar :)

Svar: Det är ju så lätt egentligen att bara sätta på en massa saker utan att man egentligen behöver det. Men det är ju bra om man kommer underfund med det själv :) Och som du säger, man behöver ju lära känna hästen utan allt det där först :)
Martingal tycker jag är helt okey och nödvändigt ibland, som det verkar vara i ditt fall. I början när jag hade min häst var jag tvungen att ha martingal för hon tog upp huvudet så högt och då förlorade man kontakten. Men nuförtiden vet jag har jag ska göra, så nu behövs det inte längre :)
Lisa Brännström

5 Anonym:

Känner att jag kommenterar mkt men iafsåg att du nämnde kandrar i övrigt tkr jag du har rätt att man inte ska ha massa onödiga grejer. Men just i frågan till kandar använder man kandaret rätt är det dom vilket bett som helst! Det enda som är ju stången som man kan ta i för att få extra samling inför ex. pirutter där man behöver lite mer power i hästen och lite mer att hålla emot med. Men om man använder kandaret RÄTT så tar man ju bara i bridong bettet som i själva verket bara är ett vanligt tre delat. och stången sitter där för att ge extra hjälp!
Sen såg jag även att nu nämnde att det är onödigt med kedjor men det är det inte det finns en anledning till att den sitter där och det är för om vi nu tar ex Pelham utan kedjan så får du världens hävstångseffekt vilket gör trycket i nacken väldigt påfrestande med kedjan kan du bestämma själv hur mkt hävstångseffekt du vill ha! Det är därför Pessoa förstör mkt i hästarnas nacke om man söker på pessoats nackdelar just för att det inte finns en kedja som ihindrar hävstångseffekten. Just saying.

Svar: Om man använder det rätt kan man ha nytta av det. Men tyvärr har jag sett fall där ryttare sitter och flänger utan att ha någon som helst koll. Det KAN vara onödigt med kedjor, i vissa fall kan det behövas. Dock tycker jag att man borde sträva efter att ha så milda bett som möjligt. Och eftersom du kommenterar mycket här borde du kanske kunna skriva ut vem du är så att du åtminstone vågar stå för dina åsikter :)
Lisa Brännström

6 frida:

Jag kände ingen anledning att skriva ut vem jag är! Då du ändå inte känner mig! Jag står väldigt starkt för mina åsikter! Men att jag är anonym behöver väl inte betyda att jag inte vågar stå för mina åsikter? Det kanske bara rent av handlar om att jag inte vill skriva ut vem jag är! Men jag gör väl det om du tkr det är så himmla kul att veta!
Nöjd nu? :)

Svar: Jag tycker att man borde kunna skriva ut sitt namn om man står för sina åsikter. Så ja, jag är nöjd nu.
Lisa Brännström

7 Madde Andersson & Rico :

Tycker absolut inte man ska ha mer utrustning än nödvändigt, dock finns det många hästar som behöver olika former av hjälptyglar tex :) Håller med dig

Svar: Ja jag tycker att man ska försöka rida med så lite hjälp som möjligt. Tack för din kommentar :)
Lisa Brännström

Kommentera här: