dressagebylisa.blogg.se - Gårdagens dressyrträning

Gårdagens dressyrträning

Det är så kul att börja komma igång med Occtavia! Även om vi fortfarande är mitt uppe i igångsättningen så blir det ju faktiskt bara mer och mer nu. Denna gången fick hon vara med på dressyrträningen, förra gången fick ju Occra vikariera. Vi koncentrerade oss på skritten och traven och vårt fokus låg på det grundläggande arbetet. Det ka verkligen fungera till 100% innan vi går vidare.

I skritten fick jag börja med att böja in Occtavias huvud in mot mitten på volten som jag red på. Det är en bra övning för att få dem lugna, då hon var lite taggad först, och en bra träning på att tappa balansen. Hon vill inte gärna tappa balansen, men hon ska kunna lita på mig att jag alltid ger henne det stöd som behövs. När hon slappnade av i den övningen gick vi vidare. Då skulle jag göra små volter i den stora volten vi red på. Endast små hjälper och så få hjälper som möjligt. Till en början puttade Occtavia över mig på fel sittben, men till slut hamnade jag rätt och då gick det väldigt bra. När vi var klara där fick jag rida skänkelvikningar längs långsidan. Jobbigt tyckte Occtavia, men en väldigt bra övning som även kändes väldigt bra. Hon kändes mjuk och smidig! Nu sitter inte formen i just den rörelsen, men den kommer att komma automatiskt senare.

Efter all detta skrittjobb började vi jogga igång i traven. Occtavia valde själv ett väldigt bra tempo och sökte sig till en låg form. Hon kändes så avslappnad och bekväm där, vilket såklart är väldigt kul! Efter en stund började vi rida serpentinbågar där jag bara skulle koncentrera mig på vägarna och allt vad det innebär med halvhalter, rakriktning, ställning osv. I bågarna skulle jag tänka skänkelvikning på volt, vilket fick Occtavia att forma sig riktigt fint runt innerskänkeln. När vi hade gjort den en stund och fått en liten skrittpaus, började vi att jobba lite med tempoväxlingar längs fyrkantsspåret. Fast jag höll mig lite innanför spåret, just för att hon inte skulle ta stöd av väggen. På långsidorna skulle vi öka traven och på kortsidorna kort den. Det gick riktigt bra och Occtavia var med på noterna och lyssnade riktigt fint på mig. Jag behövde bara använda tyngdpunkten i min sits (jag stod upp under alla travövningar) och rösten. I kortandet av traven ska hon komma in mer under sig med bakbenen och aktivera dem mer än vad hon gjorde idag. Men hon är ju under igångsättning och ska bygga upp ännu mer styrka för att orka ännu mer.

En riktigt bra träning med nyttiga grundövningar som bara ska fungera. Allt fungerade ju riktigt bra idag, men det kan ju alltid bli bättre! Det ska bli kul att fortsätta dessa övningar och se till att verkligen göra dem bra. Det gynnar oss bara längre fram. Vi testade att filma med min mobil idag, så jag ska klippa ihop en film. Hoppas det blev bra, men det lär vi se!

Kommentera här: