dressagebylisa.blogg.se - Ridlägret

Ridlägret

Ledsen för en liten sen uppdatering från lägret, men jag var oerhört trött på söndagen och igår var jag rätt slut efter en tuff arbetsdag. Men bättre sent än aldrig!

Fredagen
Vi kom dit vid halv fem-fem tiden och lastningen samt att köra dit hade gått bra. Jag fick lasta ut henne och ställa henne tillfälligt i en box. Det var ridskoleverksamhet fortfarande då och de skulle släppa ut deras hästar senare på kvällen och då kunde vi få våra "riktiga" boxar där. Occtavia såg lite lätt chockskadad ut faktiskt, haha. Men det var ett stort ställe, mycket nya intryck och väldigt många hästar. Hon är ju inte van vid det, så det var ju en helt naturlig reaktion. Jag valde att låta henne stå kvar i boxen just den kvällen för att hon skulle få landa, lugna sig lite och smälta det hela. Så vi åkte sen till våra stugor, packade upp och åt middag på restaurangen som var där på campingen innan vi åkte tillbaka till stallet igen. Då kunde jag flytta Occtavia till hennes box och fixa iordning. Dessutom tog jag ut henne till ridbanan där jag gick runt med henne och longerade av henne. Hon var väldigt spänd, men exploderade inte så som jag hade förväntat mig att hon skulle göra. Så hon var duktig och kändes lugn i boxen när vi lämnade för kvällen.

 
Lördagen
Vi skulle ha två lektioner den här dagen. Vi var totalt fem deltagare till häst och jag skulle vara i den andra gruppen tillsammans med två andra. Tanken var då att vi skulle rida och koncentrera oss på vår sits. Men Occtavia var väldigt upprörd, spänd och stressad. Hon vrålade ungefär hela tiden och var sådär rolig, måste jag säga. Så jag fick gå in i ridhuset bredvid för att inte distrahera de andra hästarna och ha en chans att longera av henne. Så vi gick runt, lydnadstränade och longerade. Hon skötte sig bättre då och lugnade ner sig lite mer, men kändes fortfarande rätt spänd ändå.

Lagom till andra passet hade hon lugnat ner sig betydligt mycket mer. Då var hon väldigt lugn och det var skönt! Då tömkörde jag henne och var själv på utebanan. Vi fortsatte att träna slutorna, som vi började på hemma för ett tag sedan. I första varvet, högervarv, var det lite svårare och Anne tog över och visade hur jag skulle göra. När det gick bra bytte vi varv och det gick superbra! Vi fick till det riktigt bra där, så det ska vi fortsätta öva på. Sedan gjorde vi inget speciellt, i traven ökade och minskade vi volten. Jag är i alla fall jättenöjd med den träningen och det var kul att vi kunde komma framåt i träningen med slutorna.

 
Söndagen
Sista dagen och då hade vi alla enskilda träningar på förmiddagen. Jag kunde sitta upp på Occtavia. Hon var inte riktigt lika lugn som hon var på tömkörningspasset, men definitivt tillräckligt lugn. Hon var lite spänd och sprätte rätt mycket med frambenen i början, som hon gärna gör när hon blir just spänd. Så vi koncentrerade oss endast på att få henne lugn, avslappnad och red endast lösgörande. VI gick igenom del för del på henne och lösgjorde i skritten. Travade sedan och red då skänkelvikning på volt, vilket gick superbra i vänstervarv. Så när hon sedan blev helt avslappnad så avslutade vi. Det hela skulle bara vara en positiv träning för henne och det var skönt att kunna avsluta så. Hon har ju aldrig varit iväg såhär tidigare och aldrig sovit över någonstans. Så med tanke på det och hennes unga ålder var hon verkligen superduktig! ♥ Det här kan jag definitivt tänka mig att göra om!

Kommentera här: