dressagebylisa.blogg.se - De senaste två passen

De senaste två passen

Godmorgon alla därute! Tänkte skriva om de två senaste passen med Occtavia eftersom jag var för trött för att skriva om gårdagens pass igår och har nu även dagens pass att skriva om. So here goes!

Igår tömkörde jag henne eftersom hon hade vilat två dagar i rad och jag förväntade mig att få flänga efter som en liten vante. Men icke. Hon var jätteduktig! Taggad visserligen, men höll sig i skinnet. Förutom en gång då hon lev skrämd av taket som lät konstigt av vinden. Helt förståeligt. Jag har börjat jobba mer och mer på att få henne så stadig som möjligt på volterna och rakt spår. Alltså hålla huvudet stadigt (hon kan nicka rätt mycket när hon blir taggad), inte låta bogarna fladdra och hålla bakdelen på plats och aktiv. Jag insåg att det är lättare att få till allt rätt när man sitter på ryggen eftersom man då både har sitsen och skänklarna. Men det gick bra ändå. Dock så fick hon för sig att böja in huvudet alldeles för mycket i traven, så till slut fick jag koncentrera ig på att bara få fram nosen, vilket också är lättare från ryggen. Nåja, hon var lugn i alla fall.

Idag stod det ridning på schemat och jag hade inte alls tänkt på att det hade kommit en ny häst igårkväll som skulle släppas ut tidigt på morgonen. Så när jag stod och gjorde iordning Occtavia sprang hästarna, skrek och blåste. Occtavia höll sig väldigt lugn och jag tänkte att det fick bära eller brista i ridhuset helt enkelt. Om hon var duktig! Riktigt pigg och mycket energi, men lugn och inte ett dugg upprörd, vilket jag ändå hade räknat med. Tidigare har hon varit väldigt känslig för sådana förändringar och sådana energier, så det var väldigt skönt att hon var lugn idag trots allt.

Fortsatte på gårdagens jobb, men idag uppsuttet, vilket var mycket lättare! Occtavia tyckte att det var jobbigt, men hon kämpade på bra. Det är bara det att hon börjar nicka när hon tycker att det blir jobbigt, men det var ju i och för sig en av sakerna vi jobbade på idag. Hon blev betydligt mer stadigt i slutet, så det gav ju resultat! Det är ridpasset kändes riktigt positivt och det behövde jag verkligen idag.

Kommentera här: