dressagebylisa.blogg.se - Galopp på åttvolt

Galopp på åttvolt

Det blev ingen dressyrträning för Maria, men jag hade hunnit förbereda mig inför dressyr så därför red jag själv på banan istället. Det blev ett riktigt bra pass! Redan från start gick hon så himla fint. Hon kändes helt lösgjord, men självbärig, stadig och stark. Gick fint i form och tog bra stöd på båda tyglarna. Lördagens pass gav verkligen resultat!

Jag fokuserade på galoppen idag eftersom traven kändes så bra. Jag bestämde mig för att träna galoppfattningar på åttvolt då hon får träna styrka, hålla igång galoppen en bit och även träna på uppmärksamheten eftersom det blir varannan vänstergalopp och varannan högergalopp. Till en början var hon lite flängig, ouppmärksam och tyckte att det var jobbigt. Hon lyssnade inte alltid riktigt helt på vilken galopp jag ville ha, så det blev fel några gånger. Men då tog jag ett varv extra så att hon verkligen fick komma in i galoppen och hålla igång. Hon tyckte att det var riktigt jobbigt och bjöd på några bakutsparkar när hon blev irriterad på mig för att jag sa åt henne att hålla igång. Idag var jag beredd på att ta den diskussionen då jag har vetat att det väntade på mig. Jag fick igenom det bra. I slutet, innan hon blev lite för trött, blev galoppen riktigt fin! Då lyssnade hon på mig, slutade tjafsa och började arbeta istället. Fattningarna blev riktigt bra och därför blev även galopperna väldigt bra.

Så jag är verkligen supernöjd då vi tog oss igenom det riktigt bra och hon gick så fint på slutet. Vi ska fortsätta träna på det här för att bygga upp mer styrka och förhoppningsvis kommer vi även ut snart då vi ska jobba på konditionen. Det är alltid lättare ute tycker jag.

 

Kommentera här: