dressagebylisa.blogg.se - Två pass tidigare i veckan

Två pass tidigare i veckan

Jag tror att jag har skrivit detta förut, några gånger (hrm hrm), men jag har verkligen så dåligt minne. Har tänkt skriva om måndagens dressyrträning och ridpasset dagen efter, men det råkade väl glömmas bort.. Och de två senaste dagarna har jag haft fullt upp med annat, så det har liksom inte blivit av. Men nu så! Det blir väl inte jättelångt om de båda passen, men jag hoppas att jag kommer ihåg det viktigaste i alla fall!

I måndags på dressyrträningen fick jag börja med att träna på slutorna igen. Jag fick tänka på att vara jättejättetydlig och ja, det är ingen finridning direkt. Men huvudsaken är att hon verkligen ska förstå vad det är jag ber henne om och då ser det inte särskilt snyggt ut i början. Jag fick i alla fall lite bättre känsla för det och vi fick till några småsglimtar i alla fall. Efter det fick jag rida en ny övning där vi fokuserade på övergångar mellan trav och skritt och där hon skulle svara direkt på mina hjälper. Vet inte om det hjälper om jag försöker förklara övningen, så vi struntar i det hehe. Jag skulle i alla fall byta varv hela tiden också (red längs spåret, fast en bit innanför för att inte ta stöd av väggen) genom att rida upp på medellinjen och göra en halt vid X. Occtavia skulle hela tiden börja backa vid halterna, så det gick vi också träna på. De hela gick i alla fall väldigt bra! Det jag skulle tänka på var att inte släppa iväg henne för mycket i övergångarna från skritt till trav.

Vi fortsatte på samma spår, fast istället för övergångar till skritt där jag gjorde dem förut så skulle jag korta ihop traven några steg. Det gick riktigt bra! Hon lyssande väldigt fint och jobbade på bra. Och det gjorde hon igenom hela passet. Hon var väldigt fokuserad på både mig och sina uppgifter, riktigt duktig var hon. Det kändes väldigt skönt i och med att hon är inne i den här perioden just nu då hon vissa pass bara verkar strunta i mig. Så jag är jättenöjd med träningen!

I tisdags red jag ett tidigt morgonpass där jag fokuserade på lösgjordheten. Med Occtavia vill jag oftast inte rida exakt samma övningar gångerna efter varandra. Jag tror att hon behöver smälta det lite för att hon inte ska tycka att det blir för jobbigt och riskera att hon tjurar iho då. Speciellt med sådana övningar som slutorna till exempel, där det är jobbigt både för huvudet och kroppen och så är det dessutom väldigt nytt. Jag har i alla fall fått känslan av att det är bättre att ta minst en gång emellan just för att den sakens skull. Därför red jag helt andra övningar med fokus på just lösgjordheten. Hon kändes väldigt mjuk och fin. I galoppen testade jag att bara rulla på, på den stora mittvolten. Hon har den senaste tiden varit lite tjurig i galoppen och det var hon inte alls den här gången, vilket är jätteskönt! Galoppen var väldigt fin, rund och mjuk. Även hela det här passet var hon väldigt koncentrerad på mig och jobbade på bra hela tiden. Så himla skönt!

Kommentera här: