dressagebylisa.blogg.se - Popcorn

Popcorn

Igår red jag ett pass på banan och det kändes som om det var popcorn i hela Occtavias kropp. Riktigt taggad och studsig. Det hade varit busväder hela dagen, så jag tror att det var det som gjorde att hon var på det humöret. Men hon var väldigt duktig och höll sig ändå på marken (typ i alla fall, haha). Fick först bara koncentrera mig på att hålla henne lugn så att hon kunde börja slappna av och sedan börja jobba för att få hennes tankar på annat håll och där hon kunde fokuser energin på arbetet. Jag red mycket övergångar mellan trav och skritt och upplevde att det hjälpte. Hon slappnade av mer, jobbade på bättre och lugnade ner sig mer.

Vi jobbade även med cavaletti-bommar och jäklar vilket fint steg hon fick! Hon tyckte att det var superroligt och ett tag trodde jag nästan att hon skulle ta alla bommar i ett språng haha. Även det fick henne att tänka på lite annat, men samtidigt komma till arbete. I galoppen gick hon mest bara uppåt till en början av var en liten studsboll, så där fick jag bara koncentrera mig på att få galoppen lugn och jämn. Efter en stund, med ett litet avbrott för att jobba i traven igen, blev galoppen betydligt mycket bättre. Fast det känns lite typiskt att det alltid går som bäst när man är helt själv och när någon annan är med och ska titta så är det inte alls lika bra som det brukar vara. Men men. Jag är i alla fall väldigt nöjd med tanke på hur hennes humör var och vi lyckades jobba oss igenom det på ett väldigt bra och positivt sätt. Hoppas att hon nu är fit for fight för dressyrträningen ikväll!

Kommentera här: