dressagebylisa.blogg.se - Ibland är du bra bäst ♥

Ibland är du bra bäst ♥

Efter några motgångar här tidigare i våras känns det så himla bra att det nu går framåt igen. Nu tvivlar jag inte på att vi snart får motgångar igen, men tills det tänker jag njuta av att det går så bra! Idag var jag och red på banan igen, själv en tidig morgon ute i den härliga solen. Occtavia var väldigt pigg och taggad, men hade hela tiden en lugn energi och var hela tiden fokuserad på mig. Eller ja, hon blir ju alltid lite mer okoncentrerad när vi är ute än när vi är i ridhuset, men hon var inte jobbigt okoncentrerad om jag kan säga som så.

Vi tränade en hel del på tempoväxlingar i trav på olika linjer och böjda spår. Eftersom ridbanan är lite oval så finns det egentligen inga raka linjer - förutom de man själv hittar på. Så vi tränade mycket på raka linjer utan att få något som helst stöd av någon väg eller staket. Hela tiden rida, ha Occtavia spårandes, inte flyta ut någonstans, behålla det tempo jag vill och så mycket mer. Det som är det "enkla" är ibland det svåraste. Det var väldigt nyttigt och det gick väldigt bra, men det är något vi definitivt behöver träna ännu mer på.

I galoppen tränade vi både på fattningarna och på att rulla på och rida små tempoväxlingar. Hon var så himla duktig! Hon har fått tillbaka framåtbjudningen helt och hållet (som hon tappade för ett litet tag sedan) och vill själv galoppera. Högergaloppen är fortfarande avsevärt myket bättre, men i slutet kom även vänstergaloppen igång ordentligt oh blev lika fantastisk den. Jag tror hon bara behöver få lite mer tid på sig i det varvet. Hon är stadigare och starkare i högergaloppen, så i början blir vänstergaloppen lite vinglig och stor innan hon kommer igång och börjar arbeta. Hon jobbade på riktigt bra och gjorde hela tiden sitt bästa. Superduktig! ♥

Kommentera här: