dressagebylisa.blogg.se - Introducerar slutor

Introducerar slutor

Jag ligger lite efter med att skriva om hästarna, men just nu får jag nog faktiskt ta och skylla motivationen på min dator.. Jag föredrar att skriva på datorn istället för på mobilen eller ipaden, men datorn håller på och krånglar för tillfället..

Hur som helst! I måndags var det dressyrträning och Occtavia var rätt brunstig och det var ganska stor risk för att hon skulle tjura ihop. Hon gjorde det en gång när jag värmde upp i skritten som hon bar började backa och sparka med bakbenen för att hon blev sur på mig när jag tyckte att hon skulle gå fram istället för att stå och lyssna på något. Så vi fick hela tiden fokusera på att hålla henne på gott humör.

Vi tränade en hel del på öppnor, skänkelvikningar och började även introducera slutor för henne. Ibland när hon är på det här humöret kan det vara bra att "rubba hennes balans" genom att göra något nytt, för då glömmer hon bort att tjura ihop. Öppnorna och skänkelvikningarna kan hon, det är bara jag som måste sitta rätt helt enkelt. Slutorna blev hon lite förvirrad av och undrade mest vad tusan vi ville. Inte så konstigt, och vi tar det bara lite i taget. Vi fick en liten glimt av slutan i ena varvet och en halv glimt i andra varvet. Då började hon bli trött. Jag ska testa det här i tömkörningen också, så får vi se om det kanske klarnar upp för henne!

Igår blev det en promenad då hon fick skritta på ordentligt på vägen och sedan mjuka upp sig bland träden där vi gick lite slalom. Det var hur mysigt som helst med solen och hon verkade njuta. Idag får hon vila.

 

Kommentera här: