dressagebylisa.blogg.se - Höjer förväntningarna nu

Höjer förväntningarna nu

Igår blev jag lite försenad från jobbet och kom ut först vid halv sju-tiden till stallet. Det visade sig vara mer än helt okej. Jag var på banan och red och det var fullkomligt underbart! Så lugnt både i stallet och med trafiken, det var så himla skönt. Det var även en otroligt fin vårdag med en värmande kvällssol. Kunde inte ha varit bättre! Dessutom gick Occtavia riktigt bra också. Hon var pigg och hade bra framåtbjudning samtidigt som hon lyssnade väldigt bra på mig och kändes lugn. Riktigt bra balans. Passade på att träna en hel del överångar i traven och tempoväxlingar. Hon har blivit jätteduktig på tempoväxlingarna och jobbar verkligen på hela tiden, oavsett om vi kortar ihop traven eller om hon ska öka den. Bra koncentration och bra bakbensaktivitet. Red även lite galoppfattningar på åttvolt och det gick över förväntan! Hon blev lite okoncentrerad just då och tyckte att det var lite svårare i vänstervarv, men hon jobbade på bra ändå och tjurade ingenting. Supernöjd med passet!

Idag gjorde jag en liten miss och hade lite låga förväntningar på Occtavia om jag ska vara helt ärligt. Det har precis kommit en ny häst till stallet, en snygg valack, och idag när jag åkte ut tidigt på morgonen var han rätt mycket på tårna vid utsläppet. Han går i hagen precis bredvid stallet där Occtavia står och hon blev ganska spänd och på tårna av att han var det då hon såg honom direkt utanför fönstret där jag gjorde iordning henne. Tänkte att det var bättre att låta henne springa av sig den spända energin än att försöka sitta och rida bort det då hon har reagerat ganska kraftigt förut när det har anlänt nya hästar. Men hon visade sig vara väldigt lugn, även om hon såklart passade på att springa på när hon hade chansen. Hon visade ett vädigt moget beteende och jag hade utan problem kunnat sitta upp på henne. Men, då vet jag det till nästa gång! Jag har visst haft lite låga förväntningar på henne och det är såklart fel. Det ska rättas till nu!

Kommentera här: