dressagebylisa.blogg.se - Duktiga damer

Duktiga damer

Det är nog inte så jätteroligt att läsa om varenda gång jag släpper lös Occtavia i ridhuset så att hon får springa av sig, så därför har jag inte skrivit om det varje gång. Det blir inte så himla varierat. "Occtavia fick vara lös i ridhuset, hon var pigg och brallade på". Kul läsning, liksom. Men! Igår blev det lite annat. Alla hästarna verkade vara på tårna igår och väldigt spända. Jag åkte ut på morgonen och släppte henne i ridhuset samtidigt som de släppte ut hästarna i hagarna. Det hade blåst en del under natten, hästarna som var ute i hagarna sprang omkring och snön på ridhustaket började rasa när vi var det inne. Jag visste redan att Occtavia skulle vara rätt taggad och pigg, men hon blev ju dessutom spänd av allt det här. Så jag tänkte att det skulle bli intressant att se henne lösa problemet. Hon hade mig som stöd där, men ingen fysisk kontakt. Först sprang hon omkring och var väldigt spänd, lyssnade på allting och reagerade på minsta ljud. Det var ingen lång stund hon sprang omkring så, för helt plötsligt när hon galopperade så kom hon på en volt runt mig och sänkte huvudet! Hon kom alltså på själv hur hon skulle lugna ner sig och sänkte sig i en väldigt lång och låg "form" helt självmant. Alltså, jag blir så rörd, lycklig och stolt över min fantastiska häst! Så efter några varv på volten i galopp saktade hon av till trav och fortsatte likadant. Sen när hon kände sig nöjd så saktade hon av till skritt och kom fram till mig. Lugn, avslappnad och nöjd. Helt fantastiskt! Hon är verkligen riktigt klok. Kan inte beskriva hur glad jag blev och är. Min lilla ängel ♥

Idag fick Occtavia vila, men jag tömkörde Occra istället. Jag böjde igenom henne väldigt mycket och jobbade på att hon skulle vara stadig, rakriktad och ta lika mycket stöd på båda tömmarna. Hon jobbade på väldigt bra och sökte sig själv till en rund och fin form där hon kunde stretcha ut. I skritten jobbade vi på många volter i varierande storlekar och i serpentiner. Det är riktigt bra träning för henne där hon verkligen avslöjar hur vinglig hon är och vad vi behöver jobba på. Det blir väldigt tydligt och där har jag en bra chans att jobba på det vi behöver jobba på, både på böjda spår och raka. När det gick riktigt bra fick hon först bara trava på och komma igång i traven. Idag rusade hon inte iväg lika mycket som hon annars brukar kunna göra, utan höll samma takt och tempo mycke jämnare. Efter det jobbade vi med mjuka övergångar till skritt med bibehållen form och små temoväxlingar med lösgjordhet i tankarna. Det gick riktigt bra och hon kändes väldigt mjuk och lyhörd. Det var svårare i vänstervarv där hon gärna ville vara utåtställd och pinnade iväg mycket lättare än i högervarv. Men jag är väldigt nöjd med passet och det verkade hon också vara.

Kommentera här: