dressagebylisa.blogg.se - En aktiv tävlingstrav

En aktiv tävlingstrav

Jag hann med att rida Occra innan dagens dressyrträning med Occtavia och det gick riktigt bra. Båda damerna har varit riktigt brunstiga och är det fortfarande lite, vilket gör dem båda väldigt lättdistraherade och okoncentrerade. Lite kul att kunna se det hos dem båda faktiskt. Så till en början tyckte Occra att det mesta runt omkring oss var väldigt intressant och väldigt mycket roligare än lilla mig däruppe på ryggen. Men efter ett tag slappnade hon av lite och kunde koncentrera sig på mig istället.

Då gick det riktigt bra! Tränade mycket övergångar, som vanligt då. Först mellan skritt och halt. Hon är otroligt seg i halterna och stannar inte riktigt på bakbenen, utan går gärna itu på mitten. Efter några gånger gick det bättre. Gick då över till trav-skritt-trav, vilket är de lättaste övergångarna trots allt. Där gick hon väldigt fint, men inte precis hundra procentigt ändå. Tog därför lite galoppfattningar, vilka gick rätt bra, för att sedan gå tillbaka till traven och skritten. Då gick det ännu bättre där och hon bar upp sig själv väldigt fint.

Tog en liten skrittpaus innan jag red igång igen. Testade på lite mer tävlingstrav där jag ville få aktivare steg och en mer snärtig trav, men med samma harmoniska energi. Om det gick bra! Jag vet att jag kan pressa henne ännu mer där, men det behövdes inte idag. Hon kändes riktigt stadig och fick en himla fin trav samtidigt som hon behöll den lugna energin. Det var väldigt kul att rida runt på den en liten stund. Ryggen var helt uppe och det märktes så tydligt med tanke på hur lätt och mjukt det var att sitta ner. Jättekul!

Kommentera här: