dressagebylisa.blogg.se - Finns det rätt eller fel?

Finns det rätt eller fel?

När det gäller vissa saker så finns det tydliga rätt och fel, men när det gäller andra saker så är det nog lite mer tolkningsbart. Jag har funderat lite kring just Occtavias träning och situationen just nu. Då tänker jag mest på vilka platser jag väljer att vara på, för ridhuset verkar vara himla bannlyst hos vissa haha. Så jag tänkte skriva lite här kring mina funderingar och tänkte strunta helt i förutsättningar och så vidare, för att inte göra det krångligare.

Tidigare har Occtavia tyckt att ridhuset har varit rätt tråkigt och hon har haft bättre framåtbjudning på banan eller ute. Nu är det tvärtom, faktiskt. I ridhuset går hon klockrent. Hon tycker att det är kul, hon kämpar på utan sura miner, hon koncentrerar sig på mig, har bra framåtbjudning och känns riktigt harmonisk.

Den senaste tiden har hon varit helt annorlunda när vi varit ute. Det handlar inte om att hon inte är miljötränad eller inte är van vid andra hästar, för det är hon. Men hon blir okoncentrerad. Inte på ett sådant sätt som en unghäst kan bli när det rör sig mycket ute, för det hade jag inte brytt mig om. Det är svårt att beskriva den här okoncentrationen, för man måste nästan vara där och känna hennes energi. Hon blir spänd, tittig, går och letar efter saker att reagera på och känns inte harmonisk i sin energi. Förstår ni vad jag menar? Inte som hon har varit förut, utan det här känns nytt för mig.

Självklart ska jag fortsätta träna ute, för det här kommer ju gå över till slut och jag tänker inte stoppa huvudet i sanden. Men samtidigt, är det fel att spendera liiite mer tid i ridhuset under den här perioden? För det handlar inte om att hon måste vänja sig vid något egentligen, inte vad jag tror och då är det ju trots allt jag som har varit den som utbildat henne och vet vad hon har gjort och hur hon brukar vara. Det har varit så tydligt hur hon är beroende på vart vi är nu på senaste tiden. Jag tror att hon inte får så mycket att titta på när hon är i ridhuset och därför kan koncentrera sig på mig och verkligen ge mig allt. När hon kommer ut blir hon för distraherad. Det kan vara för att hon har kommit in i en trotsperiod igen, hon har varit väldigt brunstig den senaste tiden och det har kommit flera nya hästar till stallet igen, vilket hon har reagerat på förut.

Ja, det här är i alla fall något som kommer att gå över. Jag ville mest bara lufta mina tankar här. 

Kommentera här: