dressagebylisa.blogg.se - Morgonrutiner

Morgonrutiner

Jag tror att stunden på morgonen är bland de viktigaste på dagen. Den stunden från det att man vaknar till att man är påväg att börja jobba, gå till skolan eller uträtta något ärende. Just den stunden kan man påverka otroligt mycket. Jag vet att det är många som gör allt de kan för att sova några ynka minuter extra på morgonen. Dessa minuter ska vara oerhört dyrbara och endast en minut kan göra stor skillnad. Jag tror ärligt talat inte på det. För att få dessa dyrbara minuter prioriterar man bort annat på morgonen. Man blir tvungen att stressa det första man gör på morgonen och den stressen håller i sig resten av dagen och jag tror att den bara gör en tröttare.

För min är hela den stunden dyrbar, inte de extra minuterna i sängen innan alarmet går. Att kunna vakna upp med vetskapen om att man har god tid på sig gör att man slipper stressa på morgonen. Jag har tid på mig att göra en bra, ordentlig frukost som jag håller mig länge på. Jag har tid på mig att verkligen känna smaken av frukosten istället för att hetsäta för att sedan springa till busen medan jag fortfarande tar på mig jackan. Självklart fungerar vi alla olika, men vi är redan så stressade hela tiden, så varför bara göra det värre?

Jag har funderat lite kring det här och tänker införa en ny morgonrutin för mig. De morgonar jag inte jobbar eller ska åka till stallet direkt tänker jag ta en liten powerwalk innan frukost samt göra några snabba, enkla styrkeövningar. En liten stunds plankan, några armhävningar och några squats kan göra susen. Bara att dricka ett stort glas vatten först och sedan låta kroppen komma igång. För de gånger jag har testat det här så blir jag faktiskt mycket piggare och kroppen får komma igång, vilket känns riktigt härligt. Och den får komma igång i sin takt och mjuka upp sig. Jag skulle aldrig klara av ett hårdpass innan frukost, men det här passar mig perfekt. Så enkelt det egentligen är.

Hur ser era morgonrutiner ut? Tänker ni något på det och är det något ni skulle vilja ändra? Eller har ni hittat den perfekta morgonrutinen för just er? Berätta!
 

Kommentera här: