dressagebylisa.blogg.se - Energin

Energin

Jag satt och tittade på Mannen som talar med hundar medan jag åt min lunch och jag tycker verkligen att det programmet är så inspirerande. Han är inspirerande. Visserligen håller jag inte med om alla metoder, men själva grundtanken och hela tankesättet kan man mycket väl applicera på hästhanteringen och ridningen. Han pratar mycket om energin, att man måste ha rätt energi och vad konsekvenserna blir om man har fel sorts energi. Väldigt, väldigt användbart i hästhållningen.

Jag har sett så dåliga exempel på fel energi och även själv varit ett dåligt exempel. Jag kommer ihåg i början när jag red Dicja, hur jag var så stressad över skolarbetet och klarade inte av att hantera det, så jag var även stressad när jag red henne. Det var ju sjukt dåligt och jag insåg mitt misstag, det gick ju inte alls. Så om jag kände att jag inte klarade av att hantera stressen en dag så struntade jag i själva träningen och kanske bara skrittade ut med henne. Det tar ett tag att lära sig det.

Det är även väldigt tydligt hur hästar reagerar olika på fel energi och det finns ju såklart även olika sorters negativ energi. Jag kommer ihåg när hästarna stod i ett annat stall och det här var innan jag hade börjat med Occtavia, då de allra flesta i det stallet ansåg att Occtavia var en "monsterhäst" och hon var bara dum hela tiden. En gång blev jag till och med varnad när jag skulle in i hennes box för att ge henne mat och fick tusen olika instruktioner på hur jag skulle göra. Jag hoppas ni hör hur sjukt det låter? Men jag som vägrar ha en negativ inställning till någon häst fixade henne utan problem. Hon var aldrig dum mot mig, men jag kan tänka mig att hon kan bli ett litet monster mot de som har en negativ attityd mot henne. Hon är dominant och säger ifrån, har man då en sån inställning till henne är det inte konstigt om hon är "dum".

Nu skulle jag dock aldrig kalla en häst elak, men det var den synen de fick av henne bara för att hon försvarade sig mot deras energi. Och ingen undrade hur lilla jag klarade av att hantera henne utan problem? Just det, jag hade rätt energi. Nu när jag tränar henne kan hon dock ifrågasätta det jag säger eller testa, men det är ju inte samma sak.

Jag tycker i alla fall att det är väldigt intressant med just energin och vad för konsekvenser som kan komma av att ha en speciell energi. Jag tror vi alla behöver lära oss mer av det, eftersom energin spelar en stor roll i alla djurs språk. Och alla kan vi förbättra oss, det tänker i alla fall jag tänka på och jobba mot.

 

Kommentera här: