dressagebylisa.blogg.se - Gårdagens och dagens träning - Occtavia

Gårdagens och dagens träning - Occtavia

Igår var det tömkörning som gällde på Annes träning. Innan jag började tömköra fick vi träna lite lydnad. Då kom Occtavias gamla sida fram när hon skulle nafsas, sprätta med frambenen och vara lite allmänt bångstyrig. Jag kom senare på varför hon var så. När jag tränar för Anne har jag alltid Dicja först och Occtavia efter, men innan träningen börjar gör jag iordning båda hästarna för att det ska gå så snabbt som möjligt att byta. Då bröt jag Occtavias rutiner eftersom hon alltid ska träna varje gång jag gjort iordning henne. Nu fick hon stå i boxen och bli förvirrad för att sedan bygga upp en förväntan. Då rann det liksom över och hon blev lite tjafsig, men det var på grund av att rutinerna bröts helt enkelt.

För när jag sedan kopplade på tömmarna och började tömköra, då blev hon hur lugn som helst och ville bara göra rätt. Vi höll oss på en stor volt där hon först bara fick skritta på. Gick jättebra, så vi gick över till traven. Lite springig först, men det gör inte så mycket just eftersom hon är en unghäst. Sedan blev hon bara trött och ville sluta innan vi hade tänkt avsluta. Så jag fick säga det sista ordet genom några övergångar mellan skritt och trav. Först var hon inte riktigt med på noterna, men sedan kom hon igång och hade öronen spetsade. Då passade vi på att sluta när det gick så bra. Hon var jättejätteduktig! Så roligt att Anne fick se henne lugn också, hehe :D



Idag tränade vi tömkörning igen. Fast nu var hon piggare än igår, men fortfarande relativt lugn och väldigt samarbetsvillig. Passade på att träna lite styrka i form av galoppfattningar från trav. Hon fattade rätt ofta fel galopp, men det är trots allt i början av igångsättningen och vi har inte hunnit träna galoppfattningar så mycket efter vilan. Huvudsaken var att hon fattade galopp på mitt kommando och att hon tyckte det var roligt. Hon var jätteduktig och lyssnade så bra på mig. Helt enkelt supernöjd med denna underbara dam!

Måste bara skriva av mig hur glad, nöjd, lycklig och stolt jag är över Occtavia. Hon är en helt otrolig häst som är positiv och glad, samarbetsvillig och vill göra rätt. Hon har mognat så mycket och är så himla fin. Älskade Occtavia! <3 PS. Det blev lite filmat idag, men den filmen kommer först på fredag om inget inträffar. Tar sån tid att fixa och jag är för trött ikväll. Men det kommer!

Kommentera här: